Barbara Veenemans as Afrikaanse adel vereer
Suid-Afrikaners het nog nooit teruggedeins vir die operaverhoog nie en baie van ons skittersterre hier en oorsee is trotse Afrikaanssprekendes. Barbara Veenemans is deel van hierdie uitgelese geselskap. Boonop stam sy uit die familie wat ons operageskiedenis al langer as ses dekades ryklik versier met hoë en diep note.
Die ATKV het op Sondag, 22 Januarie in Centurion ’n oorkonde aan Barbara oorhandig in dieselfde week wat sy 85 jaar oud geword het. Die bloubloed van plaaslike kunskringe het na die Centurion-teater opgeruk vir die galakonsert om Barbara se mylpaal saam met haar te vier.
Besturende direkteur van die ATKV, Sonél Brits, wat die oorkonde oorhandig het, het gesê Barbara is nie net ’n vooraanstaande sopraan nie, maar ook ’n baanbreker op die plaaslike musiektoneel.
“In haar loopbaan van 50 jaar was sy deurgaans baie prominent in operas, operettes en musiekblyspele. Sy was ook ’n vaandeldraer op Suid-Afrikaanse televisie en een van die eerste musieksterre in verskeidenheidsprogramme.”
Dit sluit in haar optredes in die bekende Koffiehuis-konsertreekse en gasverskyning in die program Gé Sing. Saam met die tenoor, George Kok, het Barbara as een helfte van ’n duetpaar ook dikwels op die kassie gepryk. Al Barbara se TV-optredes was in Afrikaans.
Barbara het heelwat Afrikaanse musiekalbums opgeneem. Haar debuutalbum, deur EMI en Brigadiers opgeneem, is getiteld Ek Wens. In 1976 bring Barbara saam met die aktrise, Wena Naudé, ’n album uit. Ander albums sluit in Liefde is so mooi, Ons Beste Soprane, Gister se Afrikaanse Klank en Afrikana – Tradisionele Afrikaanse Liedjies Vol. 6.
Volgens Sonél sal Barbara ook onthou word as die eerste dirigent van die Pretoriase Kinderkoor, wat in 1967 gestig is. In 1971 stig sy die Verwoerdburgse Meisieskoor, wat by die premierswoning, Libertas, opgetree het.
“Dit is vir die ATKV ’n besondere eer en voorreg om Barbara Veenemans te vereer met ’n Oorkonde-toekenning. Dié nagtegaal se suiwer sopraanstem weerklink oor haar lang loopbaan en haar plek in die Suid-Afrikaanse operageskiedenis is onmisbaar,” het Sonél afgesluit.
Vir die uitsoekgaste by die galakonsert het ’n verrassing gewag toe nóg ’n Veenemans-sopraan haar buiging maak. Rochelle Veenemans (18) is blind sedert babadae. Dit keer dié mooi, jong vrou nie om met haar ingebore talent te woeker nie, en onder leiding van ouma Barbara en tante Michelle Veenemans – ook ’n bekende sopraan – straal sy nou as jong koloratuursopraan. Wyl die legendariese Mimi Coertse (90) in ’n rolstoel in die voorste ry toegekyk het, het Rochelle haar ouma toegesing. Dit het haar debuutuitvoering van Die Poppelied, een van die moeilikste arias vir ’n koloratuur, ingesluit.
Rochelle is die vyfde sopraan in die Veenemans-familie. Benewens Michelle Veenemans, is die susters, Leonore en Barbara, en hul kleinboet Bennie almal soprane wat diep spore in ons operageskiedenis gelaat het. Bennie was in die 1950’s ’n wonderkind, wat voor sy stem gebreek het, die land gaande gehad het en saam met die SAUK se simfonieprogramme opgetree het. Bennie se ongewone sopraanstem het nes sy susters s’n geklink. Leonore het tragies verongeluk op net 38 en Bennie, wat hom uiteindelik as mediese dokter bekwaam het, is in 2010 oorlede. Die Veenemans-familie se ruim nalatenskap is ook al vereer met ’n straat in Elarduspark in Pretoria wat na hulle vernoem is.